علائم هشدار دهنده کمبود ویتامین C !با کمبود ویتامین C سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود و درواقع می‌توان گفت لنفوسیت‌های T که از ابتلا به بیماری‌ها جلوگیری می‌کند کاهش می‌یابد و فرد را مستعد بیماری می‌کند. آنفولانزا و سرماخوردگی از شایع‌ترین نوع بیماری در کمبود این ویتامین است.

علائم کمبود ویتامین C در بدن:

کمبود این نوع ویتامین با خستگی همراه است و می‌تواند ناشی از علت‌های مختلفی باشد. به‌طور مثال ک بدن در این شرایط آهن جذب نمی‌کند و درنتیجه کم‌خونی سبب می‌شود تا فرد احساس خستگی کند. گاهی اوقات امکان دارد به دلیل وجود ویروس آنفولانزا این بیماری تشدید شود، به‌طورکلی عامل اصلی خستگی کمبود ویتامین C است زیرا باعث کاهش متابولیسم بدن می‌شود.

دردهای اسکلتی و عضلانی:

علائم هشدار دهنده کمبود ویتامین C !از آنجایی که کلاژن به میزان ویتامین C بستگی دارد کمبود آن در بروز دردهای عضلانی و اسکلتی تأثیر می‌گذارد و همچنین سبب تشدید التهابات ازجمله التهاب تاندون‌ها و خطر پارگی عضلات و تاندون‌ها می‌شود.

ویتامین C علاوه بر عضلات، از مفاصل نیز محافظت می‌کند و در اثر کمبود آن بیماری‌هایی مانند آرتروز شدت می‌یابد. باید به این نکته توجه کرد که استرس، استعمال دخانیات و ابتلا به هر نوع بیماری، مخصوصاً بیماری‌های عفونی کمبود ویتامین C را تشدید می‌کند.

خونریزی لثه و دندان:

ضعیف شدن مویرگ‌های خونی یکی دیگر از کمبودهای این نوع ویتامین است که باعث می‌شود این رگ‌های ظریف پاره شوند. تورم و خونریزی لثه‌ها یکی از شایع‌ترین عارضه در کمبود این ویتامین است و معمولاً در هنگام گاز زدن و جویدن میوه‌ها اتفاق می‌افتد.

بهترین منابع غذایی کدم‌اند:

میوه‌های قرمز:

علائم هشدار دهنده کمبود ویتامین C !

این نوع میوه‌ها دارای مقدار زیادی ریز مغزهای مفید ازجمله آنتی‌اکسیدان است که به بهبود حافظه کمک کرده و همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطانی را کاهش می‌دهند و سرشار از ویتامین C هستند که در تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر هستند. (توت‌فرنگی، زغال‌اخته، انگور فرنگی سیاه، تمشک، گیلاس)

کلم‌ها:

این نوع سبزی‌ها سرشار از ویتامین C هستند و 1 لیوان از آن‌ها 33 میلی‌گرم ویتامین دارد. کلم بروکسل از بهترین نوع آن‌ها می‌باشد که دارای 97 میلی‌گرم ویتامین C است. بهتر است کلم را به‌صورت خام مصرف کنید و اگر تمایل به پخت آن‌ها رادارید بهتر است از روش‌های ماکروویو، بخارپز و پخت سریع استفاده کرد.

کیوی:

علائم هشدار دهنده کمبود ویتامین C !

این میوه سرشار از پتاسیم، پکتین و فیبر است و لوتئین و زیگزانتین؛ آنتی‌اکسیدان‌های مؤثر در سلامت چشم‌ها نیز در این میوه وجود دارد.

مرکبات:

همه ما میدانیم که مرکبات سرشار از ویتامین C هستند.

فلفل دلمه:

علائم هشدار دهنده کمبود ویتامین C !

فلفل دلمه نیز یکی از بهترین منابع ویتامین C است. مقدار ویتامین موجود در فلفل دلمه با توجه به تغییر رنگ آن متفاوت است به‌عنوان‌مثال فلفل دلمه‌ی سبز به‌طور کامل نیاز روزانه این ویتامین را تأمین می‌کند اما فلفل دلمه قرمزرنگ تنها 50 درصد می‌تواند مؤثر باشد.

آناناس:

از آناناس برای تنظیم مشکلات روده‌ای و همچنین تسکین یبوست استفاده می‌شده است اما این نوع میوه استوایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، استخوان‌ها و سلامت قلب و عروقی بسیار مفید بوده و این به دلیل داشتن ویتامین C است. 1 لیوان از این میوه برابر است با 25 میلی‌گرم ویتامین C.

کدوحلوایی:

علائم هشدار دهنده کمبود ویتامین C !

نصف کدوحلوایی پخته‌شده در فر می‌تواند حدود 10 درصد نیاز غذایی بدن به ویتامین C را تأمین کند.

میزان موردنیاز ویتامین C برای بدن؟

علائم هشدار دهنده کمبود ویتامین C !

دریافت ویتامین C برای فرد بزرگ‌سال 110 میلی‌گرم در روز است. در کودکان از بدو تولد تا 1 سالگی در حدود 50 میلی‌گرم، 1 تا 3 سالگی 15 میلی‌گرم، تا 8 سالگی 25 میلی‌گرم و در دختران نوجوان 45 میلی‌گرم و پسران نوجوان 65 میلی‌گرم از این ویتامین در بدن موردنیاز است. البته مقدار آن برای افراد باردار، سیگاری، الکلی و افرادی که فعالیت‌های جسمانی دارند تا 150 الی 200 میلی‌گرم افزایش می‌یابد.

عوارض مصرف بیش‌ازحد این ویتامین:

علائم هشدار دهنده کمبود ویتامین C !

بیماری‌های گوارشی روده به‌خصوص استفراغ و اسهال، سنگ کلیه، بی‌خوابی، اختلالات نورولوژی مانند حالت تهوع، سردرد، میگرن، سرگیجه و بیهوشی باشد.