سبزیجات مناسب در روزهای گرم کدامند؟

خوردن رژیم غنی از میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند خطر ابتدا به برخی از بیماری‌ها نظیر: سکته مغزی، دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی عروقی، برخی سرطان‌ها را کاهش دهد.

بیشتر سبزیجات به‌طور طبیعی دارای چربی و کالری کمی هستند و میزان کلسترول آن‌ها تقریباً صفر می‌باشد. سالم‌ترین سبزیجاتی که می‌توانید در روزهای گرم استفاده کنید را در ادامه مطلب بیان کرده‌ایم.

فلفل دلمه‌ای قرمز:

سبزیجات مناسب در روزهای گرم کدامند؟

یک فلفل دلمه‌ی متوسط دارای 32 کالری می‌باشد و همچنین سرشار از ویتامین ث نیز است. مصرف این نوع فلفل دلمه به دلیل وجود ویتامین b6 و اسیدفولیک در دیابتی‌ها می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی شود کمک می‌کند. ویتامین‌های موجود در این فلفل دلمه باعث کاهش هموسستئین Homocysteine  می‌شوند (مولکول خطرناکی است که باعث تخریب رگ‌های خونی و افزایش حمله‌ی قلبی و سکته مغزی می‌شود.)

اسفناج:

سبزیجات مناسب در روزهای گرم کدامند؟

این سبزی سرشار از کاروتنوئیدها می‌باشد که برای ترویج سلامت چشم و همچنین کمک به جلوگیری از دژنراسیون ماکولا وابسته به سن است. در پژوهش‌ها نشان داده‌شده است که فلاوونوئید موجود در اسفناج، تقسیم سلولی سلول‌های سرطانی در معده و پوست را کاهش می‌دهد و همچنین باعث خطر به ابتلای سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.

جوانه یونجه:

سبزیجات مناسب در روزهای گرم کدامند؟

جوانه یونجه سرشار از بتاکاروتن است. آنتی‌اکسیدانی که در برابر سرطان‌های ریه و پوست محافظت می‌کند و منجر به تقویت سلامت مو و ناخن، لثه، استخوان، دندان و غدد می‌شود. جوانه یونجه دارای ویتامین E است که آن‌هم باعث جلوگیری حملات قلبی و خطر مرگ ناشی از سرطان مثانه می‌شود.

کلم بروکسل:

سبزیجات مناسب در روزهای گرم کدامند؟

چغندر حاوی سطح بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها برای مبارزه با سرطان است و لوتئین موجود در آن به‌سلامت چشم نیز کمک می‌کند.

خانواده پیاز:

سبزیجات مناسب در روزهای گرم کدامند؟

سبزیجات خانواده‌ی پیاز آنتی‌اکسیدانی ضد سرطانی می‌باشد و مزایای فیتوکومیکال دارد که می‌تواند از سرطان ریه و پروستات جلوگیری کند و علاوه بر ضد سرطانی بودن پیازها ضد انعقاد، ضد درد، ضد فشارخون، خون‌ساز و استخوان‌ساز هستند.

ذرت:

سبزیجات مناسب در روزهای گرم کدامند؟

ذرت پخته دارای میزان زیادی از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند لوتئین است که با نابینایی در بزرگ‌سالان مبارزه می‌کند. ذرت‌ها سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی ازجمله ویتامین‌های گروه ب و گروه ث است. در ذرت‌ها انواع فیبرهای محلول و نامحلول وجود دارد. مصرف ذرت باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون و کلسترول خون می‌شود.

نخودفرنگی:

سبزیجات مناسب در روزهای گرم کدامند؟

مصرف روزانه نخود سبز همراه با دیگر حبوبات، خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می‌دهد. نخودفرنگی‌ها دارای موادی هستند که برای تقویت سلامت استخوان‌ها می‌باشد و همچنین دارای منابع غنی از ویتامین B6 و اسیدفولیک است. نخودفرنگی همچنین سرشار از ویتامین B2-B1-B3 نیز می‌باشد که تمامی آن‌ها برای سوخت‌وساز چربی، پروتئین و کربوهیدرات ضروری است.

کلم پیچ:

سبزیجات مناسب در روزهای گرم کدامند؟

برگ‌های این نوع کلم حاوی ویتامین ث است و آنتی‌اکسیدان موجود در آن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و در کاهش سطح ال دی ال و یا همان کلسترول بد مؤثر است. کلم پیچ خردشده به‌اندازه یک فنجان برابر است با 33 کالری و 9 درصد نیاز کلسیم را تأمین می‌کند.

کلم بروکلی:

سبزیجات مناسب در روزهای گرم کدامند؟

کلم بروکلی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های ضد سرطانی می‌باشد. در مطالعه‌ای که صورت گرفته است مردانی که در هفته 5 وعده و یا بیشتر سبزیجاتی مانند بروکلی مصرف می‌کنند، در یک دوره‌ی ده‌ساله، 50 درصد کمتر از سایرین به سرطان مثانه مبتلا شدند.