نقش تغذیه سالم برای داشتن پوسی زیبا

آیا تا به اکنون توجه داشته‌اید که چقدر زمان و هزینه برای داشتن پوستی زیبا خرج کرده‌اید. تنها با داشتن پروتئین کافی می‌توانید دارای پوست، مو و ناخن‌های زیبا، سالم و مقاوم شوید.

برخی مواد غذایی مانند ماهی دارای پروتئین هستند که یک منبع غذایی برای پوست می‌باشد. ماهی‌هایی همچون سالمون، ماهی تن، قزل‌آلا و شاه‌ماهی دارای امگا 3 می‌باشند که برای مو بسیار مفید بوده و همچنین سرشار از ویتامین A است که برای پوست مناسب می‌باشد و همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان قوی بنام سلنیوم است که در کنار ویتامین E به خنثی کردن سموم که موجب تخریب طولانی می‌شود کمک می‌کند.

برای تکمیل شدن ویتامین روی در بدن غذاهایی مانند صدف دریایی و جگر گوساله مصرف کنید زیرا این غذاها دارای روی قابل‌جذب برای بدن هستند.

جوانه گندم و نان کامل دارای مقدار کمی روی هستند که توسط بدن به‌سختی جذب می‌شوند. افرادی که گیاه‌خوار هستند می‌توانند برای داشتن روی کافی در بدن از مکمل‌ها استفاده کنند.

داشتن تغذیه‌ای مناسب می‌تواند در داشتن پوستی زیبا و سالم به شما کمک می‌کند.

نقش تغذیه سالم برای داشتن پوسی زیبا

ویتامین‌های نارنجی:

 ویتامین C باعث افزایش انرژی و همچنین باعث سرحال شدن شما می‌شود. این ویتامین، می‌تواند به‌سرعت بازسازی و تعمیر DNA سلول‌هایی که در اثر اشعه ماورای بنفش از تخریب‌شده‌اند، کمک کند، شما را در مقابل رادیکال‌های آزاد یاری می‌کند. ویتامین C در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارند که باعث درمان ضد چروک، خشکی پوست و پیری زودرس می‌شود.

 میوه‌هایی که دارای جذب بالای ویتامین C هستند عبارت‌اند از:

کیوی، توت‌فرنگی، پاپایا، انگور سیاه و ... .

متخصص پوست، "سوفی ارتکا لوئف" می‌گوید: آنتی‌اکسیدان‌ها، مانند ویتامین‌های C,E,A، روی و سلنیوم باعث دفاع پوست در برابر اکسید شدن است و این ویتامین‌ها باعث تقویت پوست بدن از داخل می‌شود.

دفاع طبیعی در برابر حمله زیرپوستی:

اسیدهای چرب از پوست محافظت می‌کنند و امگا 3 از دیواره‌ی سلول‌ها در برابر حمله رادیکال‌های آزاد که توسط اشعه ماورای بنفش تولید می‌شوند محافظت می‌کنند. در لیست مواد غذایی خود حداقل هفته‌ای 2 بار ماهی را قرار دهید.

ماهی‌هایی مانند: ماهی تن، ساردین، ماهی آزاد، کنسروها فواید امگا 3 را در خود حفظ می‌کنند. اشخاصی که گیاه‌خوار هستند می‌توانند از روغن‌های کلزا، روغن گردویی و یا روغن کتان که امگا 3 دارند استفاده می‌کنند.

سویا کلاژن سازی می‌کند:

تغذیه ی سالم برای پوستی زیبا

سویا دارای ایزوفلاون است که تأثیر محافظت‌کننده‌ای در برابر اشعه ماورای بنفش دارد و همچنین کلاژن را برای تأخیر انداختن آسیب‌ها تقویت می‌کند. کلاژن‌ها حدوداً در سنین 20 سالگی شروع به از دست دادن انعطاف‌پذیری می‌کند.

از داخل بدن پوست بدن را مرطوب نگهدارید:

کرم‌های مرطوب‌کننده تنها از بیرون پوست را تغذیه می‌کنند. متخصص پوست دکتر ارتگا لوئف می‌گوید "برای مرطوب کردن عمیق پوست، باید 1/5 لیتر آب در روز بیاشامید". از الکل دوری‌کنید زیرا سلول‌های پوستی را مرطوب نمی‌کند و باعث می‌شود پوست خراب می‌کند.

چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان و آب‌رسانی مناسب برای پوست می‌باشند. پوست برای مرطوب بودن نیاز به چربی مناسب دارد. مواد غذایی که دارای ویتامین E هستند مانند گردو و بادام در اولویت قرار دارند. مواد غذایی مانند آووکادو به‌عنوان پیش‌غذا و تکه‌های جلبک‌های دریایی روی سالاد، برای تأمین امگا 3 کفایت می‌کند.

ویتامین‌های محافظ:

تغذیه ی سالم برای پوستی زیبا

ویتامین B برای سلامت پوست بسیار مفید است و هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های خاصی برای متعادل کردن پوست‌دارند.

ویتامین‌های B1.B2 (ریبوفلاوین) بافت‌های پوست را تقویت می‌کنند.

ویتامین B3 به‌عنوان دیواری محافظ برای پوست در برابر نور خورشید می‌باشد و همچنین در مرطوب کردن پوست نیز تأثیر دارد. پوست‌هایی که دارای خشکی زیاد باشند می‌تواند نشانه‌ی کمبود ویتامین B3 باشد.

 ویتامین B5 برای رشد و مقاومت پوست ضروری می‌باشد.

ویتامین B6 برای پوست‌هایی که دارای چربی زیاد هستند مازادسبوم را تنظیم می‌کند.

ویتامین‌های B8,B9,B12 عملکرد درست سلول‌ها را تضمین می‌کند.

مواد غذایی که دارای ویتامین B هستند عبارت‌اند از: جوانه گندم، جگر، گوشت، ماهی و تخم‌مرغ.

استفاده از روی:

کمبود روی در بدن باعث بروز جوش و یا خشکی پوست می‌شود البته کمبود این ماده در بدن نادر است، می‌توان گفت روی، مرکز اطمینان بخشی برای کارکرد سلول‌ها می‌باشد. میزان مصرف روی روزانه 12 میلی‌گرم است اما عواملی مانند: استرس، زیاده‌روی در مصرف کافئین، ذخیره‌ی این عنصر را به‌سرعت به مصرف می‌رساند.